Enhet Karshult

Bergsgårdens Förskola enhet Karshult är belägen på landet. Förskolan ligger i en naturskön, pittoresk idyll på landet omgiven av fält, stall och hästhagar.

Vi bedriver utbildningen både inomhus och utomhus parallellt med varandra. Vi försöker att arbeta efter ”allt man kan göra inomhus kan man i möjligaste mån också bedriva utomhus” utifrån ett lustfyllt, nyfiket och utforskande arbetssätt. I Karshult arbetar vår ateljérista (bildpedagog) tillsammans med barnen, inomhus i stora ateljén som utomhus.

Vi ser att lek och lärmiljö är i ständig förändring utefter barnens intressen, nyfikenhet och behov och barnen har inflytande och är delaktiga i den inomhus som utomhus.

Förskolan i Karshult har två stora gårdar som ger förutsättningar för kreativ lek.

På ena gården har vi egen pulkabacke, sandlådor, ett litet mindre hus där ateljéarbete utomhus bedrivs och här finns även tillgång till snickarverkstad. Andra gården är större och ger förutsättningar för för kreativ lek och samspel genom olika kreativa mötesplatser.

Intill förskolan går hästarna i hagen, och ett stenkast bort har vi tillgång till vår skog med egen grillplats. En dag i veckan från april- okt serveras utelunch i skogen. Maten lagas över elden av vår kokerska.

Förskolan är uppdelad i två avdelningar, Svalan och Örnen.

Barnen har tillgång till stora lokaler och många rum.
Sång/musikrum
Stor ateljé om 20 kvm
Två mindre ateljéer
Platser för som ger förutsättningar för lek, bygg & konstruktion, matematik, kommunikation och samspel
Rum för ro & vila
Två matsalar
Två tamburer

De yngre barnen sover utomhus i skrindor på platsbyggd plats

Maten tillagas på enhet Centrum på Bergsgårdens Förskola utav våra kokerskor och levereras till Karshult.

Härlig utemiljö där barnens motorik och nyfikenhet får bidra till kunskapsutveckling.
Kastanjer är ett spännande och lärorikt material, samtidigt som det är fantastiskt att kunna erbjuda naturmaterial inomhus.
Barnens alster synliggörs i lärmiljön inomhus. Detta för att skapa härliga mötesplatser för barnen där reflektion och samtal får vara i fokus. Här har barnen skapat solrosor.